Конференційна осінь

Традиційно осінь - не тільки початок навчального року, а й час проведення різноманітних наукових заходів, які відкривають новий етап наукових досліджень і шукань після відносного літнього затишшя. Кращі вчені обговорюють наукові питання на численних конференціях, семінарах, конгресах і симпозіумах, демонструючи високий потенціал вітчизняних вищих навчальних закладів. Не виняток тут і Харківський національний автомобільно-дорожній університет. Так, 1-2 жовтня 2015 року на факультеті підготовки іноземних громадян ХНАДУ відбулася вже традиційна, добре відома в середовищі викладачів російської мови як іноземної Х Міжнародна науково-практична конференція «Проблеми та перспективи мовної підготовки іноземних студентів у вищих навчальних закладах», присвячена 85-річчю ХНАДУ. Співорганізатором цієї конференції став Казахський національний університет імені аль-Фарабі (м. Алмати, Казахстан). До початку роботи конференції було видано збірник матеріалів, в якому опубліковано 141 статтю.

На урочистому відкритті конференції виступили проректор ХНАДУ з науково-педагогічної роботи та міжнародних зв'язків проф. Г.І.Тохтар, декан факультету підготовки іноземних громадян ХНАДУ доц. О.Г.Сторчак, зав. кафедрою мовної підготовки ХНАДУ доц. Н.С.Моргунова, а також зав. кафедрою мовної та загальноосвітньої підготовки іноземців КазНУ імені аль-Фарабі проф. Г.К.Іхсангаліева.

Учасники конференції з вдячністю заслухали вітальний лист Президента Української асоціації викладачів російської мови та літератури проф. Л.А.Кудрявцевої, яка зазначила: щорічне проведення даної конференції стало доброю традицією і символом єднання викладачів-русистів. Цей захід логічно продовжує ряд тих, що проходять під егідою УАВРМЛ в різних регіонах України. «Такі форуми дозволяють не тільки обмінюватися новими творчими ідеями, науково-методичними розробками, але і сприяють популяризації, збереження та поширення російської мови і літератури як частини світової культури», - підкреслила в своєму листі проф. Л.А.Кудрявцева.

На пленарному засіданні були заслухані доповіді учасників з України, Казахстану та Росії. Особливий інтерес присутніх викликала інформація, з якою виступила С.В.Варава (ХНУ ім. В.Н.Каразіна) «Про підсумки роботи XIII Конгресу МАВРМЛ у Гранаді (Іспанія, 13-20 вересня 2015)». Варто зазначити, що учасниками Світового конгресу в Гранаді були шестеро харків'ян - представників провідних харківських вишів.

У рамках конференції працювали три секції. Найчисленнішою за кількістю учасників була секція № 1 «Традиційні та інноваційні технології в методиці викладання російської (української) мови як іноземної» (керівник - зав. кафедрою філології ХНАДУ, к.п.н., доц. Л.С.Безкоровайна). Роботою секції № 2 «Психолого-педагогічні основи навчання і міжкультурна комунікація в теорії та практиці викладання нерідної мови» керувала зав. кафедрою мовної підготовки ХНАДУ, к.психол.н., доц. Н.С.Моргунова. Секція 3 «Сучасні методи викладання гуманітарно-природничих і спеціальних дисциплін нерідною мовою» проводила свою роботу під головуванням зав. кафедри природничих і гуманітарних дисциплін ХНАДУ, д.т.н., доц. Т.Б.Нікітіної.

На конференції були представлені доповіді представників 15 ВНЗ Харкова, а також інших міст України: Києва, Запоріжжя, Полтави, Кривого Рогу, Одеси та Черкас. Широка географія й зарубіжних учасників конференції: Казахстан, Росія, Сербія, Болгарія, Німеччина, Єгипет, США, Канада та Австралія. У результаті плідної роботи та активного обговорення доповідей, що прозвучали на конференції, учасники дійшли висновку, що питання оптимізації навчального процесу для іноземних громадян, вдосконалення засобів і методів навчання потребують об'єднання зусиль колективів кафедр, які займаються підготовкою іноземних студентів. Основними принципами забезпечення розвитку методичних і практичних напрацювань мають бути:

-         розробка нових і вдосконалення старих прийомів і методів навчання іноземних громадян на різних етапах і формах навчання;

-         розробка та впровадження інноваційних комп'ютерних технологій, створення сучасних програмних продуктів для забезпечення навчального процесу;

- констатація ролі позааудиторної роботи як одного зі шляхів підвищення пізнавально-комунікативної компетенції студентів.